Reisverslag Cambodja en Vietnam

Wie aan Cambodja denkt, denkt direct aan één van werelds meest bekende tempelcomplexen “Angkor Wat”. Echter ging ik tijdens mijn studiereis op zoek naar de andere kant van de meest bekende steden in Cambodja! Route CambodjaIn 5 dagen heb ik de volgende plaatsen bezocht:Phnom Penh (The Pavillion), Battambang (La Villa) en Siem Reap (Lotus Lodge)

Susanne Weijts, 2015

Phnom Penh

Een goede vlucht met Singapore Airlines (via Singapore) brengt mij naar Phnom Penh. Onderweg veel films gezien en uiteraard alvast een voorproefje gehad van het Aziatische eten. Na een vlotte visumafhandeling op het vliegveld ben ik in Phnom Penh (wat een hitte!). Op het vliegveld van Phnom Penh word ik opgehaald door een chauffeur die mij naar het hotel brengt. Het is een erg sfeervol, koloniaal hotel, gelegen vlakbij het terrein van “Royal Palace”. Na het droppen van mijn tas, maak ik een stadstour onderleiding van een Engelstalige gids. Mijn stadstour begint bij het Koninklijk Paleis “Royal Palace”. Vervolgens rijden we naar het Toul Sleng museum. Dit museum is erg ingrijpend! Het is verschrikkelijk dat hier tijdens het Khmer Rouge regime duizenden mensen werden gemarteld en vermoord. Mijn gids vertelt erg veel over deze verschrikkelijke tijd. Hij vertelt de verhalen met tranen in zijn ogen en ik heb het echt met hem te doen! Voordat we verder rijden voor een bezoek aan de “Killing Fields”, eerst even lunchen in een lokaal restaurantje. Na de lunch breng ik een bezoek aan de “Killing Fields”. Net als het Toul Sleng museum erg indrukwekkend. Je krijgt hier een goed beeld van wat er zich in die tijd voor verschrikkelijks heeft afgespeeld.

Battambang

Na een lange rit (zo’n 5 uur) kom ik aan in Battambang. Mijn eerste indruk van Battambang, sfeervol!
Battambang is echt een Frans- authentieke stad. Hier komt het traditionele Cambodja nog goed naar voren. Na het inchecken in het hotel, ga ik samen met een lokale gids een prachtige rit maken door het platteland van Battambang. Per Tuk-tuk rijden we dwars door de groene rijstvelden en lokale dorpjes. Vervolgens breng ik een bezoek aan het bamboetreintje. Het bamboetreintje stelt zelf niet veel voor maar de ervaring en de rit zijn prachtig! Aan het einde van de rit maak ik een wandeling door een lokaal dorpje, waarna ik per bamboetrein weer terug keer naar de Tuk-tuk en mijn rit vervolg door het platteland. We rijden naar de Wat Banan. Deze tempel is gebouwd in dezelfde stijl als de wereldbekende Angkor Wat. De tempel is gelegen op een berg, waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt over het platteland van Battambang. Na deze mooie rit rijden we terug naar het hotel. Het hotel, een kleinschalige prachtige franse villa!

Siem Reap

Ik verlaat het franse- koloniale Battambang en rijd naar het wereldbekende Siem Reap. Siem Reap is het tegenovergestelde van Battambang; toeristisch en erg in ontwikkeling. Het kolossale resort en de schone wegen vallen hier meteen op. Ik heb niet veel tijd in Siem Reap maar besluit toch om nog even de wereldbekende Angkor Wat te bezoeken. Ik ontdek een manage“The Happy Ranch”. Deze manage organiseert paardrijritten door het bekende Angkor Wat gebied. Dit is de perfecte manier om je te onderscheiden van het massatoerisme en zo de bekende temples en prachtige omgeving te ontdekken! Ik had hier helaas geen tijd voor dus ik heb me aangesloten bij de massa en heb per Tuk-tuk de Angkor Wat, Bayon en Ta Prom bezocht. ’s Avonds besluit ik de stad te verkennen. Ik eet op de lokale markt in het centrum van Siem Reap. Lekker en goedkoop eten en je bevindt je echt tussen de lokale bevolking! Wat me opvalt is dat hier veel kinderen bedelen, samen met nog een aantal reizigers nodigen we aan aantal kinderen uit om met ons mee te eten. Ze zijn ons zo dankbaar en dat doet me veel goed. Vervolgens keer ik terug naar het hotel. Het hotel is kleinschalig, beschikt over een zwembad en ligt net iets buiten het centrum.

Vietnam

Na een zeer korte reis door Cambodja, vlieg ik naar Vietnam waar ik mijn reis verder vervolg.
Voordat ik bij Dimsum begon, stond Vietnam altijd al boven aan mijn lijstje van landen die ik graag wilde bezoeken. Ik had voorafgaande deze reis nog geen idee wat ik kon verwachten van Vietnam. Wat een fascinerend land !

Route Vietnam
Ho Chi Minh City (Hoang phu gia hotel), Mekong Delta (home stay), Can Tho (Ninh Kieu Hotel), Cat Tien Nationaal Park (guesthouse), Dalat (Ngoclan Hotel), Nha Trang (Prime Hotel), Hoi An (Pho Hoi resort), Hue (Hue Queen Hotel), Hanoi (Camilla 4 Hotel), Ha Long Bay (Halong emotion)

Ho Chi Minh City

Na een goede vlucht met Vietnam Airlines kom ik aan in de chaotische stad Ho Chi Minh City in het zuiden van Vietnam. Na een erg lange wachttijd bij de visumafhandeling word ik wederom keurig opgehaald door een chauffeur en naar het hotel gebracht. Het is even wennen wat een drukke en chaotische stad! Per taxi en gids breng ik een bezoek aan het war-remmer-museum, Jade Emperor Pagoda en de bekende kleurrijke Ben Than market. Tijdens de lunch ontdek ik voor het eerst de geweldige Vietnamese keuken en eet ik de bekende Beef noudle soup “ph? noodle soup”. ’s Avonds Ho Chi Minh zelf ontdekt! Het hotel is een typisch Vietnamees maar erg netjes stadshotel op een gode locatie.

Mekong Delta
Vandaag ontvlucht ik de drukke stad en rij ik naar de Mekong Delta. Aangekomen in Cai Be stap ik op de boot om vervolgens één van de grootste drijvende markten van Vietnam te bezoeken. Na het bezoek aan deze drijvende markt vaar ik verder naar een lokaal dropje om te kijken hoe ze hier “pop rice”, pop corn, rijst papier en kokos snoepjes maken. Uiteraard ook al deze hapjes geproefd onder het genot van een heerlijk kopje groene thee. Na 50 min. varen kom ik aan bij een lokale familie, waar ik heerlijke lunch krijg geserveerd inclusief de lokale visspecialiteit “the elephant fish”. Vervolgens meer ik per boot aan bij de Home stay waar ik met een lokale gids door de dorpjes ga fietsen, erg leuke ervaring! Na terugkomst in de Homestay, ga ik met Chau de gids per scooter en ferry het eiland Vinh Long verkennen! ’s Avonds lekker eten in de Home stay en vervolgens vroeg mijn bedje in.
Na een heerlijk ontbijt vervolg ik mijn reis per boot naar Vinh Long. Prachtige tocht door de smalle kanalen van de Mekong Delta. In Vinh Long staat de chauffeur ons op te wachten om naar Can Tho te rijden. Aangekomen in Can Tho bezoeken we nog een drijvende markt en lunchen we bij een lokale familie. Vervolgens varen we terug naar Can Tho en wordt ik naar mijn hotel gebracht. ’s Middags ben ik zelf Can Tho gaan verkennen.

Cat Tien Nationaal Park

Vanaf Can Tho rijden we in zo’n 5 uur naar Ho Chi Minh City. Vanaf Ho Chi Minh City is het nog zo’n 5/6 uur rijden naar het Cat Tien Nationaak Park, een erg lange rit dus. Ik overnacht hier in een Guest House (netjes en goed verzorgd). Nadat ik ben aangekomen bij het Guesthouse, gaan we een hapje eten, eten is niet bijzonder. ’s Avonds besluit ik samen met Chau en nog een Engels echtpaar een nachtsafari te maken door het Nationaal Park. Erg leuk helaas niet heel veel dieren gezien (ja muggen!)

Dalat
Vanaf het Cat Tien Nationaal Park vertrek ik vroeg voor een prachtige rit naar Dalat, gelegen in de centrale hooglanden. Dalat ligt op zo’n 1600 meter en de temperatuur is hier dan ook een stuk lager. Onderweg naar Dalat passeer ik prachtige watervallen. In Dalat bezoek ik Love Valley, het oude treinstation en het Bao Dai Paleis. Dalat doet me meteen denken aan Frankrijk met zijn prachtige Franse villa’s. ’s avonds ga ik zelf deze Franse stad ontdekken. Ik overnacht in een erg mooi hotel.

Nha Trang

Vanaf Dalat vertrekken we vroeg voor mijn rit naar Nha Trang. Een prachtige rit dwars door de centrale Hooglanden van Vietnam brengt mij uiteindelijk in Nha Trang. In Nha Trang bezoek ik de grote witte Buddha op de heuvel en rij vervolgens terug naar het hotel. Het hotel ligt erg centraal vlakbij het strand en op het dak van het hotel bevindt zich een zwembad, erg leuk hotel. Erg opvallend is dat Nha Trang erg gericht is op toeristen. Veel toeristen komen naar Nha Trang vawege het mooie strand maar ga ook eens snorkelen/duiken bij Mun Island of Whale Island. Overigens is het wel lekker om even je rondreis te onderbreken door te relaxen op dit heerlijke strand.

Hoi An

Per nachtbus reis ik naar Hoi An. Hoi An is erg toeristisch en op elke hoek van de straat kan je kleding op maat laten maken of schoenen kopen. Daarentegen vind ik Hoi An erg sfeervol door de Franse sfeer die er heerst. Ik koop een stadstour ticket waarmee ik vijf bezienswaardigheden kan bezoeken. Ik besluit de belangrijkste bezienswaardigheden te bezoeken: de Japanse brug, het Tan Ky huis, het Phung Hung huis, de kapelwoning van de familie Tran en de Quang Dong tempel. Ook bezoek ik de markt van Hoi An.
Hoi An staat overigens bekend om lekker eten en dat is zeker waar! Ik eet hier heerlijk bij Mango rooms en vanaf het balkon van het restaurant kijk ik zo over deze sfeervolle stad, die verlicht wordt door de vele lampionentjes.
De andere dag in Hoi An besluit ik een fiets te huren en de omgeving van Hoi An te gaan verkennen. Ik fiets in ongeveer 15 minuten naar het verderop gelegen Cua Dai Beach (4km). Wat een prachtig en heerlijk rustig strand! De rest van de dag heb ik lekker op het strand gelegen.
Ik overnacht hier in een prachtig resort met een unieke ligging vlakbij het centrum.
Dit resort is zeker geschikt voor families vanwege de bungalows.

Hue

Per bus reis ik in 5 uur van Hoi An naar Hue. In Hue besluit ik weer een fiets te huren om zo de hoogtepunten van Hue te ontdekken. Door Hue stroom de Huong Giang, oftewel de Parfum rivier. Ik vraag me even af waar de rivier haar naam aan ontleent. Het is meer een open riool dan lekker ruikend water. Maar de Parfum rivier dankt haar naam aan het aangenaam ruikende bos in het Truong Son-gebergte waar de rivier ontspringt. Als eerste fiets ik naar de verboden stad. Opvallend zijn de vele toeristen die deze attractie bezoeken. Na een bezoek aan de verboden stad breng ik een bezoek aan de Dong Ba-markt aan de parfum rivier. Het is een levendig geheel en er wordt van alles verkocht van huishoudelijke artikelen tot vis en kleding. Ik word uitgenodigd voor een kopje Vietnamese koffie, dat ik natuurlijk niet af sla!
De andere dag in Hue besluit ik (ondanks het slechte weer) een boottochtje te maken naar de belangrijkste graftombes. Eerst varen we naar de Thien Mu Tempel waar we ook een bezoek brengen aan de Phuoc-Duyen pagode, die net buiten de muren van de Tempel staat. Vervolgens varen we verder naar de graftombe van Tu Duc, gelegen 7 km. Van Hue. Uiteraard staan hier mannetjes met brommertjes klaar om me te brengen. Vervolgens rij ik per brommer verder naar de graftombe van Minh Mang. Door het slechte weer ben ik al snel tombe/tempel moe en besluit ik terug te keren naar het hotel.

Hanoi

Ik vlieg in ongeveer 1,5 uur naar Hanoi. Ik word door onze lokale agent opgehaald en naar het hotel gebracht. ’s Middags besluit ik een korte stadstour te maken. Ik breng een bezoek aan het Etnologisch musem, waar in de tuin een aantal voorbeeld huizen staan van etnische groepen die leven in Vietnam, erg indrukwekkend. Tevens heb ik geluk want het is zaterdag en dan vindt hier het Water Poppentheater plaats. Na dit museum breng ik een bezoek aan de One Pillar Pagoda en aan de De Tempel van de Literatuur. Vervolgens keer ik terug naar het Hotel en besluit ik zelf te gaan wandelen door de oude wijk van Hanoi. Hanoi is een erg grote en drukke stad maar door de verschillende kleine straten en oude ambachten doet het erg gezellig aan.

Ha Long Bay

Vanaf Hanoi rij ik in 3 uur naar de haven van Ha Long. Ik word per tender naar het schip gebracht voor mijn cruise door de Ha Long Bay. Mijn eerste gedachte Wow!
Het is een erg mooi schip evenals mijn kamer. Na een heerlijke lunch varen we door de prachtige rotsformaties naar onze eerste stop Trong Cave. We brengen een bezoek aan deze grot en vervolgens varen we verder naar een eiland waar ik besluit naar de top te klimmen voor een prachtig uitzicht en mooie foto’s.
’s avonds geniet ik van de zonsondergang en na een heerlijk diner ontspan ik lekker op het dek van het schip.
De volgende ochtend sta ik heel vroeg om de zonsopkomst te kunnen zien. Helaas het is geen mooi weer en dus geen zon te zien. We varen verder naar een lokaal dorpje. Gelukkig klaart het weer op. We bezoeken dit lokale dorpje via kleine bootjes. Na een bezoek aan dit dorp varen we terug naar de haven.
Vietnam en Cambodja waren geweldig!

Ontvang onze nieuwsbrief

Uw e-mail adres:

Cookies en privacy

De website van Dimsum Reizen maakt gebruik van cookies. Deze cookies onderscheiden we in de categorieën functionele, analytische, advertentie en Social Media Cookies.